Bij veel bedrijven loopt het momenteel minder goed dan dat men gewend is. Mondiale ontwikkelingen, waar we geen van allen grip op hebben, spelen ons parten. Als ik het nieuws hoor of artikelen lees in allerlei vakbladen bekruipt me de gedachte dat er veel ondernemers almaar onzekerder worden en soms zelfs negatief zijn over hun eigen onderneming en ondernemerschap. De twijfel slaat toe en het lijkt wel of iedereen zich momenteel verschuilt achter het C-woord, de ‘crisis’ waar veel branches toch mee te maken hebben in deze ‘gekke’ tijd.

John F. Kennedy citeerde in het verleden dat het woord crisis in het Chinees met twee karakters wordt beschreven. Het ene staat voor gevaar, het ander voor mogelijkheid.

Ik hoor zo weinig ondernemers praten over kansen binnen hun organisatie. Denken in problemen overheerst het denken in mogelijkheden. Waarom zijn veel ondernemers hun passie aan het verliezen?

Mijn advies: “Blijf investeren, durf te beslissen, maak keuzes, laat je zien en regeer vooruit!

Passie, visie en focus zijn de drie woorden die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn maar die je écht nodig hebt om kansen te verzilveren. Passie straal je uit en vanuit je passie haal je die belangrijke klant écht binnen, krijg je je processen nog beter op orde en kiezen medewerkers er wél voor om bij je te willen werken. Jij, maar ook jouw organisatie krijgt hiervan plezier, energie en voldoening. Je klanten worden je ambassadeurs, omdat jij topprestaties levert! Hierdoor is succes ook op langere termijn verzekerd. Want wie wil nou niet in zee met een echte professional die het beste in zichzelf naar boven haalt en echt onderscheidend is?

Verder moet je een duidelijke visie over je bedrijf hebben. Hier ontbreekt het nog wel eens aan. Dankzij je visie heb je een duidelijk beeld over je toekomst. Dus betrek sleutelfiguren binnen je organisatie bij je plannen en beantwoord samen de vraag van waar jullie naartoe willen, waar ligt de ultieme droom? En nee, dat is niet zweverig, juist niet. Want wat is belangrijker dan je doel op korte én op lange termijn bepalen? Hoe wil je dat je bedrijf er dan uit ziet, hoeveel mensen heb je hiervoor nodig, wat is de omzet en de winst en wat heb je te brengen in relatie tot je concurrentie? En nog belangrijker, wanneer vind je zelf dat je succesvol bent? Wat moet het jou brengen? Waar word jij gelukkig van?

Focus je op de zaken waar je goed in bent, die je leuk vindt en waarbij je van meerwaarde kan zijn voor je klant en omgeving. Wed niet op te veel paarden tegelijk. Veel ondernemers passen hun focus direct aan als het even tegenzit. Praat met elkaar en ga na waarom bepaalde zaken niet lukken en probeer je focus op een positieve manier uit te blijven stralen. Je gemaakte keuze is niet voor niets boven komen drijven.

Probeer ‘positief’ te ondernemen. En zelfs in crisistijd kan ‘positief’ ondernemen je juist inkeer geven op zaken waar je al lange tijd mee loopt. Wellicht moet je nu juist die beslissing nemen die je eigenlijk vorig jaar al wilde nemen. Dat kunnen positieve beslissingen zijn maar ook negatieve. Loop hier niet voor weg.

Ga klankborden! Je kunt het immers niet alleen. Kijk met wie jij in jouw omgeving kan sparren. Dat kan een collega-ondernemer zijn, maar kan ook een vertrouwenspersoon die bekend is met jouw organisatie. Heb je die niet dan is mijn advies ga ernaar op zoek! Zoek naar een ondernemerscoach waarmee je jouw onrust kan bespreken, die voor jou een inspiratiebron is en jou de spiegel voor durft te houden, die oog heeft voor details en jou kan brengen dat wat jij niet ziet. Ga bij elkaar zitten en denk out of the box. Maak het zo extreem mogelijk. Dat geeft niet alleen veel plezier en uitdaging, maar uit de meest extreme ideeën ontstaat meestal iets waar je je bedrijf echt een boost mee kunt geven.